در اینشب های نورانی و مبارک شاید خیلی از روزه داران عزیز به دنبال پاسخ به سوالی مناسباین شب ها باشند. واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مناسبتفرارسیدن ماه مبارک توصیه هایی را ارائه کرد است.

توصیههایی که برای خوردنی‌ها و نخوردنی‌های سحری، افطار و شام است اعلام شده به شرح زیراست:

* افطار

رطبیا خرما + آب: افطار کردن با خرما سنت است و بهتر است تا شام چیز دیگری میل نشود. امااگر خواستید چیز دیگری مصرف کنید بهتر است از شیرینی جات طبیعی مصرف کنید، مثل عسلبه صورت شربت یا انگور و کشمش یا میوه های شیرین دیگر.

1- آبیکه هنگام افطار می نوشید بهتر است نه زیاد گرم باشد و نه زیاد سرد باشد (معتدل)

2- سعیشود افطار و شام با هم مصرف نشود حداقل نیم ساعت بعد از افطار شام مصرف شود.

3- درافطار لبنیات مثل (دوغ و ماست) مصرف نشود زیرا بسیار سرد است و برای مغز مضر بوده وچه بسا احساس کسالت به انسان دست دهد.

* شام

1- حریرهبادام با آرد برنج قهوه ای، که با عسل یا شیره ی انگور یا شیره خرما شیرین شده باشد.

2- نان+ پنیر +سبزی + مغز گردو + چند عدد خرما یا مقداری انگور رسیده.

3- اکتفابه یک نوع غذای ساده که بخار پز یا آب پز شده باشد. مانند: انواع پلوها و خورش ها.

4- میتوان از غذاهای گوشتی یا غذاهای دریایی نیز در وعده شام استفاده کرد اما به مقدار کم(حداکثر دو بار در هفته )

5- میتوان از آش جو با کشک مرغوب استفاده کرد. می توان از انواع سوپها نیز استفاده کرد.برنج به مقدار کم – خوراک عدسی – گوشت و سبزی.

 

 

* سحر

1- بهتراست در سحری از غذاهای گیاهی پخته یا خام استفاده شود. مثلا: سالاد فصل + دو قاشق غذاخوری جوانه گندم + لیمو ترش تازه و روغن زیتون و آن را خوب بجوید. سپس می توان مقدارکمی از غذاهای پخته گیاهی مانند پلو و خورشت گیاهی استفاده کرد. به جای گوشت درسحریمی توان از قارچ استفاده کرد.

2- مقداریمیوه و مغز بادام خام یا مغز گردو و پسته و فندق و تعدادی انجیر خشک خوب جویده شودبعد 2 لیوان آب خنک نیز میل شود. می توان در سحری چند دانه خرما یا انجیر یا میوه هایدیگر نیز تناول کرد.

3- غذاهایحاوی حبوبات، خرما، پنیر، نان گندم سبوسدار ، شیر ، ماست محلی، میوه و سبزیجات ، نیزمی‌توان مصرف کرد.

* توصیههای کلی در مورد شام و سحری

1- درهنگام شام و سحری فقط از یک نوع غذا استفاده شود که شامل سه گروه غذایی باشد و در مصرفچند نوع غذا باهم خودداری شود.

2- سعیشود حتما سحری میل شود، زیرا به فرموده پیامبر (ص) درآن برکت است و نیاز تغذیه ای بدنرا در طول روز تامین می کند و از کاهش قند خون و از بی­حوصلگی و خستگی و کاهش یادگیریجلوگیری می کند.

3- درسحری غذاهای کم حجم مصرف شود، سعی شود غذاهای فیبردار مصرف شود.

4- مصرفسبزیجات و میوه جات هنگام سحری و شام بسیار مناسب است و کمک به دفع سموم می کند و تشنگیدر طول روز را کاهش می‌دهد.

5- درشام و سحر سعی شود از آرد سبوسدار استفاده شود.(نانی که با ارد سبوسدار پخت شده باشدمانند نان سنگک)

6- درسحری از مصرف غذاهایی مثل: کوکو سبزی،کوکو سیب زمینی، کتلت، گوشت سرخ کرده، جوجه کباب،ماهی کباب، همچنین غذاهایی که ادویه زیاد دارند خودداری شود، زیرا این غذاها موجب تشنگیمی شوند.

7- ازمصرف غذاهای شیرین و چرب مثل زولبیا و بامیه در هنگام افطاری خودداری شود.

8- مصرفغذاهای ساندویچی و سس مایونز نیز ضرر دارد و مناسب نیست.

9- جهتاحساس تشنگی کمتر می توان در پایان سحری لیموترش استفاده کرد.

10-در شام و سحری از مصرف غذاهای سنگین و سرخ کرده پرهیز شود.

11-بعد از مصرف سحری بلافاصله نخوابید.

12-در هنگام سحری از نوشیدن چای خودداری شود زیرا مدر بوده و دفع آب بدن را زیاد می کندو موجب تشنگی می شود.